Topptur på solsnudagen
Stetinden 21. desember 2012

Fra toppen av Stetinden mot sør, her klokka 1141, en halv time etter solsnuen.
Alle foto©Jan R Olsen.

På selveste vintersolverv gikk turen til Stetinden i Lyngen.

Dagen før hadde det vært et utrolig flott lys, og jeg hadde liten tro på at det skulle bli så bra to dager på rad. Men jeg tok heldigvis feil. Da jeg kjørte fra Lyngseidet mot Svensby, tiltok det med et rødt lys over fjellene. Jeg trodde først det var bylys, men det var da ingen by der bak! Så før toppturen begynte måtte jeg stoppe et par ganger og fotografere det fantastiske lyset, som minnet om dommedagslys. For 21. desember var jo også dagen da mange trodde jorda skulle gå under, så det var jo litt av et sammentreff.

Klokka 09 var jeg i vandring over myrene mot Bjørndalen. Her var det lite sne og mest is der jeg prøvde å unngå isen så godt jeg kunne og holde meg til terreng med best mulig feste for stav og feller. Tilbaketuren skulle forresten vise seg å gå raskt unna på myrene, da flere hundre meter ble unnagjort i full fart på isflatene!

Føret var som ventet hardt og skarete. Det begynner å bli lenge siden det har snedd. Men et stykke inn i Bjørndalen, etter at elva var krysset, så ble det faktisk litt bedre med sneflekker her og der og dermed bedre feste for skiene.

Siden det var første gang jeg var her, så var jeg spent på oppgangen til Stetindryggen. Men den er slak og fin og byr ikke på noen problemer. På turen opp måtte jeg ta flere stopp for å ta bilder. Makan til fint lys skal man lete lenge etter!

Så opp av skaret og bare ryggen igjen. Litt mer forblåst her selvfølgelig, men ikke helt knallhardt heller. To og en halv time etter starten står jeg på toppen av det 920 meter høye fjellet. Stetinden er ikke så høy, men det fine med den er at det er kjempeutsikt i alle retninger. Og høyden er akkurat passelig på en dag som dette, da det egentlig skal være som mørkest på vinteren. Men sånn er det ikke i dag. Det er et fantastisk lys og jeg blir på toppen i en time for å ta bilder. Ingen vind gjør det hele mye mer behagelig.

For en fin dag å oppleve vintersolverv på! Og heldigvis gikk ikke jorda under denne gang heller!

Ubeskrivelig fint lys over Lyngsalpan på morran!

Mot Lenangsøyra. Lengre bak Ullstinden og Oldervik.

Opp Bjørndalen.

På toppen av Stetinden mot nordøst.

Fra toppen mot sør.

Mot Lenangsøyra, Sør-Lenangen og Ullsfjorden på nedtur.

Mot Bjørndalstindan.

Bjørndalstindan og Stetinden til høyre.

På vei ned kunne man skli flere hundre meter på isen som hadde svelt opp på myrene. Stetindryggen til høyre.

Rakk noen bilder i fjæra da jeg kom ned.